بورسیه تحصیلی ؛ رویای بسیاری از دانشجویان برای مهاجرت
نوشته شده توسط : admin

مهاجرت

اگر این روزها به فکر مهاجرت هستید اما توان مالی بالایی برای مهاجرت به روش‌های مرسوم را ندارید، استفاده از بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند گزینه مناسبی برای رسیدن به هدفتان باشد. اما چگونه می‌توان بورسیه تحصیلی گرفت و اساساً دریافت بورسیه چه شرایطی دارد؟ اما پیش از همه این‌ها ابتدا باید بدانید بورسیه و انواع آن چیست. ما در تیم تحریریه دیاکو قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص نحوه دریافت بورس تحصیلی برای مهاجرت را در اختیار شما قرار دهیم. با مجله دیاکو همراه باشید.

بورسیه تحصیلی چیست؟

 منظور از بورسیه تحصیلی، کمک‌های مالی است برای مهاجرت که توسط دانشگاه پرداخت می شود. به این ترتیب شما به عنوان دانشجو نیازی به پرداخت هزینه‌های تحصیلی نخواهید داشت . دانشگاه یا مرکز آموزشی موردنظر این هزینه‌ها را تقبل می‌کند. در حقیقت هدف از این کار، امکان تحصیل تمام قشرها، فارغ از اینکه در چه سطحی از وضعیت مالی قرار دارند، می‌باشد. این هزینه‌ها را معمولاً دانشگاه، دولت، افراد خیّر یا موسسات خیریه و یا مراکز علمی پرداخت می‌کنند.

بورسیه تحصیلی چه انواعی دارد؟

بورسیه‌های تحصیلی راهی برای مهاجرت با توجه به اینکه شامل فعالیت‌های جانبی در کنار تحصیل می‌شوند یا خیر، به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

بورسیه بدون فعالیت جانبی

 یکی از پرطرفدارترین بورسیه‌های این بخش ، فول فاند (full fund) است. این بورسیه علاوه بر اینکه هزینه‌های تحصیل متقاضی را پوشش می‌دهد، می تواند هزینه‌های معیشتی فرد را برای مهاجرت نیز تامین کند. البته همان طور که می‌دانید، این نوع از بورسیه متقاضیان زیادی دارد و بسیاری از دانشجویان آرزوی اخذ این بورسیه را دارند. نوع دیگری از بورسیه‌ این بخش، porital fund است که در این صورت، درصدی از هزینه‌ها توسط دانشگاه پرداخت می‌شود. در واقع، این نوع از بورسیه و مهاجرت تمامی هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد، بلکه تنها به پرداخت بخشی از آن می‌پردازد. علاوه بر موارد فوق، بورسیه‌های دیگری از این نوع وجود دارند که به شکل سالانه هستند و شما می‌بایست جهت تمدید دوباره درخواست دهید.

۱.بورسیه عادی یا فلوشیپ تحصیلی

رایج‌ترین نوع بورسیه و مهاجرت ، بورسیه عادی (Scholarship) است که برای استفاده از آن می‌بایست شرایطی را رعایت کنید تا بتوانید مشمول استفاده از آن شوید. به عنوان مثال، شما در هر ترم موظف هستید معدلی بالاتر از نمره ۳ (از ۴ نمره) بدست آورید. این نوع از بورسیه بیشتر در مقطع دکتری مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و حتی گاهی هزینه‌های معیشتی دانشجو را در مهاجرت نیز تقبل می‌کند.

۲.جایزه

این بورسیه که awards نام دارد، جایزه‌های متنوعی را شامل می‌شود. البته مبلغ این جایزه‌ها عموماً زیاد نیست و تنها می‌تواند بخشی از هزینه‌های شما را تامین کند. البته جایزه‌های این بخش، شامل جوایز غیر نقدی مثل بن کتاب، هزینه شرکت در همایش یا کنفرانس و مواردی از این دست نیز می‌باشد.

۳.وام تحصیلی

با وجود اینکه این بخش مشمول دانشجویان مهاجرت خارجی نمی‌شود و تنها شهروندان همان کشور مجاز به استفاده از این وام هستند، اما دانستن اطلاعاتی در این بخش خالی از لطف نیست. وام تحصیلی که توسط بانک پرداخت می‌شود، برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی دانشجو است که به طور مستقیم به حساب دانشگاه واریز می‌شود. بد نیست بدانید این وام نیاز به یک ضامن دارد.

۴.تحصیل رایگان

در این بورسیه، شما از پرداخت تمام شهریه و یا بخشی از آن معاف خواهید شد، که میزان معافیت شما از پرداخت شهریه به طور دقیق توسط دانشگاه تعیین می‌شود. این بورسیه اغلب در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده می‌شود.

بورسیه به همراه فعالیت جانبی

این بورسیه‌ها تنها در صورت انجام فعالیت‌هایی از پیش تعیین شده به شما تعلق خواهد گرفت. به عبارت دیگر، شما در عوض انجام فعالیتی خاص، مشمول این نوع بورسیه می‌شوید.

۱.دستیار تدریس (TA)

دستیار تدریس در دانشگاه‌ها عموماً فعالیت‌هایی مثل تصحیح اوراق امتحانی، تمرین با دانشجویان جهت رفع اشکالات درسی، نمره‌دهی و ... دارند. توجه داشته باشید فردی که به عنوان TA تعیین می‌شود، باید تسلط خوبی در زبان انگلیسی علی‌الخصوص speaking داشته باشد. اصولاً در دانشگاه‌ها دوره‌هایی برای دانشجویان مهاجرت خارجی در این زمینه وجود دارد. از جمله مزیت‌های این عنوان این است که شما دیگر احتیاجی نیست برخی از هزینه‌ها مانند شهریه و خوابگاه را پرداخت کنید. مثلاً، اگر شما در بعضی از دانشگاه‌های امریکا TA شوید، از پرداخت شهریه دانشگاه معاف خواهید شد و با دریافت حقوق، می‌توانید زندگی خود را سپری کنید و مهاجرت راحتی داشته باشید. 

۲.دستیار تحقیق (RA)

دستیار تحقیق یا دستیار آزمایشگاه در حقیقت دستِ راست استاد است که در انجام تحقیقات علمی، مقالات و پروژه‌های تحقیقاتی در کنار استاد حضور دارد و کارها را انجام می‌دهد. البته شما این کار را رایگان انجام نمی‌دهید و بابت فعالیت‌های خود از استادتان حقوق دریافت خواهید کرد.

۳.کارآموزی

کارآموزی (Internship) کاری پاره وقت است که دانشجوی مهاجرت کننده در طی تحصیل خود به آن مشغول است. جالب است بدانید سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی هستند که تمایل دارند دانشجوهای مهاجرت به عنوان کارآموز در آنها مشغول شوند. البته دلیل عمده علاقه آنها دستمزد پایین کارآموزان است. اما به هر حال کارآموزی فرصت خوبی برای کسب تجربه و یادگیری است. لازم به ذکر است که دستمزد کارآموزی در مقایسه با حقوق TA و RA در سطح بالاتری قرار دارد.

آیا به افراد خاص کمک هزینه‌ای داده می‌شود؟

لازم است بدانید کمک هزینه‌هایی وجود دارد که با توجه به شرایط و جایگاه افراد مهاجرت کرده بنا به نظر دانشگاه، به آنها داده می‌شود.

۱.بورسیه‌های مبتنی بر شایستگی

این بورسیه مختص دانشجویان ممتاز است. در واقع دانشجویانی که به لحاظ معدل در سطح بالاتری قرار دارند، در کنفرانس‌ها و همایش‌های متعددی شرکت می‌کنند و مقالات متخلفی ارائه می‌دهند، می توانند از کمک هزینه‌ای تحت عنوان شایستگی استفاده کنند. این امتیاز در حقیقت تشویقی برای دانشجویان مهاجرت تلقی می‌شود.

۲.کمک هزینه برای افراد کم‌درآمد

این کمک‌هزینه مختص آن دسته از متقاضیانی است که توان مالی اندکی دارند و با وجود اینکه دانشجویانی با سطح  بالای علمی هستند و به عنوان افرادی مستعد شناخته می‌شوند اما نمی‌توانند از عهده هزینه‌های دانشگاه برآیند. به همین دلیل، در مهاجرت بورسیه‌ای به این گونه افراد تعلق می‌گیرد تا بتوانند فارغ از وضعیتی که دارند، تمام توان و استعداد علمی خود را به منصه ظهور گذارند.

۳.کمک‌هزینه بانوان

این بورسیه مختص خانم‌ها است و هدف آن تشویق بانوان به ادامه تحصیل است.

۴.بورسیه رشته‌های خاص برای مهاجرت

این بورسیه مختص رشته‌هایی است که بعد از فارغ التحصیلی امکان کسب درآمد مناسب از طریق آن وجود ندارد. به عنوان مثال، در گذشته رشته محیط زیست چندان مورد توجه نبوده و امکان درآمدزایی از این طریق فراهم نمی‌شده است. اما به هر حال وجود متخصصان و کارشناسان در این زمینه تحصیلی لازم و ضروری تلقی می‌شده است. به این ترتیب، سازمان‌های متولی اقدام به حمایت مالی این افراد می‌کنند تا کارشناسان امر بدون داشتن دغدغه مالی در این زمینه اقدام به مطالعه، مهاجرت و تحقیق و پژوهش در این حوزه کنند.

۵.کمک‌هزینه موارد پزشکی

این کمک‌هزینه مربوط به افرادی است که مشکل جسمانی دارند و یا از نوعی معلولیت جسمی رنج می‌برند.

۶.کمک‌هزینه مناطق

این بورسیه مختص دانشجویانی است که از مناطق خاصی مثلاً  جنگ زده مهاجرت کرده اند. دانشجویان آفریقایی یا کشورهای حوزه خاورمیانه مانند افغانستان،عراق و سوریه می‌توانند مشمول این نوع از بورسیه شوند.

۷.بورسیه مهارتی

این بورسیه و مهاجرت مربوط به افرادی است که دارای مهارتی هنری، ورزشی یا ... هستند. البته توجه داشته باشید که میزان مهارت شما در این بخش باید به حدی باشد که بیانگر حرفه‌ای بودن شما باشد و بتوانید برتری خود را در زمینه‌ای به خصوص در جشنواره‌ها یا مسابقات مختلف به اثبات برسانید.ما در این قسمت از مجله دیاکو اطلاعاتی درباره تعریف بورسیه و مهاجرت Daiko.ir انواع آن ارائه دادیم. در شماره بعدی قصد داریم تا اطلاعاتی را در خصوص نحوه دریافت بورسیه و مراحل آن در اختیارتان قرار دهیم. 

 





:: برچسب‌ها: مهاجرت , ویزا , ویزای تحصیلی , اقامت , دیاکو ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: